Troubleshooting met contactformulieren [WordPress]

Home » CMS » Troubleshooting met contactformulieren [WordPress]
CMS, E-mail, Handleidingen Geen reacties

WordPress - Code is poetry

Bijgewerkt: 29 december 2017.

WordPress heeft verschillende ernstige problemen opgelost met PHP Mailer sinds 4.x. Door deze aanpassingen in het script, zijn er wel diverse issues bijgekomen voor websites die gebruik maken van contactformulieren zoals Contact Form 7.

Met gebruik van contactformulieren zijn er nu problemen en is op script gerelateerd en is eenvoudig op te lossen door gebruik te maken van een WordPress plug-in: WP Mail Bank SMTP.

Probleem: naam@serverhostnaam.nl on behalf of WordPress <info@uwwebsite.nl>.

Dit ziet u in uw e-mailprogramma wanneer een bezoeker u een e-mailbericht verstuurd via het contactformulier die u binnenkrijgt in uw e-mailbox.
Dit staat eigenlijk niet erg netjes als u uw zakelijke e-mailbericht beantwoordt en/of doorstuurt.

Wij hebben een troubleshooting visuele handleiding gemaakt om dit probleem op te lossen. U gebruikt een contactformulier WordPress plug-in op uw website. Bijvoorbeeld WordPress contactformulier plug-in: Contact Form 7.

Gebruik geen info@uwwebsite.nl voor deze plug-in als SMTP.

Maak een nieuw e-mailaccount aan in uw hostingaccount / controle paneel die u voor WP Mail Bank SMTP gebruikt, bijvoorbeeld noreply@uwwebsite.nl of geenantwoord@uwwebsite.nl.

Mailruimte: 2MB of minder is genoeg voor dit e-mailaccount. U gebruikt dit e-mailadres enkel voor SMTP.

Handleiding

Login op uw WordPress website: http://www.uwwebsite.nl/wp-admin/ of als u een SSL certificaat gebruikt: https://www.uwwebsite.nl/wp-admin/

Vul vervolgens uw gegevens in om in te loggen in de back-end van uw WordPress website.

U bent nu in de backend van uw WordPress website ingelogd. Hier kan u uw media, teksten en plug- ins toevoegen aan uw website als beheerder. Er komen hier ook update notificaties te staan voor WordPress Core en plug-ins.

U gaat in het Dashboard naar “Plug-ins”.

Plug-in installeren: WP Bank Mail.

Screenshot 1


Stap 1 (screenshot 1): U gaat in uw dashboard in de backend en dan Plugins – > Nieuwe plugin en in het zoekveld typt u naar “WP Mail Bank”

Screenshot 2


Stap 2 (screenshot 2): U kiest “Mail Bank – PHP Mail & SMTP Plugin”. Download en installer deze plug-in.
Let op in het tweede screenshot is de plugin al geactiveerd, in deze demo website.

WP Mail Bank plug-in instellen.

Onder het kopje “Mail Bank” klikt u vervolgens op “E-mail instellingen”. U komt dan op het volgende scherm terecht:

E-mail instellingen – Basis informatie

Stap 1: Bij ‘Afzender naam configuratie’ zet u op deze “Vervangen” (gebruikt u meerdere e-mailadressen voor “aan” of “van”, zet deze functie dan op ‘Niet vervangen’ en u laat dit veld leeg).
Stap 2: Bij ‘Afzender naam’ typt u de naam van uw website of naam of beide in.
Stap 3: Bij ‘Afzender e-mail configuratie’ zet u op deze “Niet vervangen”.
Stap 4: Bij ‘Afzender e-mail’, u laat dit veld leeg en u drukt rechtsonder op ‘Volgende stap’ en u krijgt nu de volgende scherm te zien:

E-mail instellingen – Account instellingen

Stap 5: U ziet bij ‘E-mailadres’ een default e-mailadres die u ook heeft gemaakt met het aanmaken van WordPress, dit e-mailadres laat u staan.
Stap 6: Kies voor ‘Verstuur email met SMTP’.
Stap 7: U typt nu de SMTP Host (uitgaande email) in. Bij Solutions4Hosting is dit: mail.uwwebsite.nl.
Stap 8: Kies voor Gebruik TLS-versleuteling.
Stap 9: Typ bij de SMTP Poort: 587 als poortnummer.
Stap 10: U kiest voor bij de Authenticatie voor ‘Aanmelden’.
Stap 11: U typt bij de gebruikersnaam: noreply@uwwebsite.nl.
Stap 12: Typ uw wachtwoord in.
Stap 13: Optioneel: Nadat u op de Volgende stap-knop drukt wordt er een test e-mailbericht verstuurd dat de test goed is gegaan als default staat deze al aangevinkt. Wilt u dit niet, dan kunt u dit uitvinken. Wij adviseren de test e-mailbericht wel zo laten staan.
Stap 14: Om de ‘Account instellingen’ te voltooien, klikt u op de ‘Volgende stap’.

U krijgt de volgende scherm te zien.

E-mail instellingen – Bevestigen

Stap 15: U ziet een log van een aangemaakte test e-mailbericht. Open uw e-mailprogramma en controleer of u een e-mailbericht heeft ontvangen op info@uwwebsite.nl.
Stap 16: Druk op ‘Instellingen Opslaan’. Alle gegevens in WP Mail Bank zijn nu opgeslagen. Tot slot (zie stap 17)
Stap 17: Stuur een test e-mailbericht via het contactformulier op uw website. Open uw e- mailprogramma en controleer of u in uw e-mailbericht nog steeds deze melding geeft als afzender: naam@serverhostnaam.nl on behalf of WordPress < info@uwwebsite.nl> en de spam probleem zou nu ook zijn verholpen omdat het nu via SMTP gaat en niet meer via PHP Mailer. Als dit niet zo is, dan is het probleem opgelost en hoort het zo eruit te zien: Uw naam of bedrijfsnaam <info@uwwebsite.nl> en de inkomende e-mailberichten via het contactformulier(en) komen nu gewoon binnen in de Postvak IN. 

Helpdesk

Komt u ergens niet uit en heeft u hulp nodig of heeft u vragen? Neemt u gerust contact met ons op per e-mail (info@solutions4hosting.nl). Wij helpen u graag verder!