In deze handleiding leggen we u uit hoe u een e-mailadres instelt op het e-mailprogramma Mail op een macOS / OSX. Wij gebruiken in deze handleiding de volgende versie: OSX El Capitan 10.11.6
Bij het instellen van een e-mailadres kan u kortweg gebruik maken van twee protocollen (POP en IMAP). Beide protocollen hebben voor- en nadelen. In deze handleiding stellen we de e-mail in via het protocol IMAP.
Kijkt u hier voor meer uitleg over het verschil tussen POP en IMAP.
1. E-mailadres aanmaken en/of wachtwoord wijzigen
Voordat u aan de slag kan gaan met het instellen van een e-mailadres dien je eerst in het bezit te zijn van de login gegevens. Deze gegevens kan je terugvinden in het controle paneel.
Kijkt u hier voor meer informatie hoe u een e-mailadres kan aanmaken.
Kijkt u hier voor meer informatie hoe u het wachtwoord van uw e-mailadres kan wijzigen.
2. Mail starten
Zorg ervoor de Mail geïnstalleerd staat op uw macOS en start dit programma.
3. Instellen e-mailadres
Als u alle gegevens bij de hand hebt en tevens het e-mailprogramma gestart hebt bent u klaar om het e-mailadres daadwerkelijk in te stellen.
Open Mail en klik op voorkeuren.
U krijgt vervolgens een volgende scherm te zien:
Klik op het plusje (+) om een nieuw account toe te voegen. Vervolgens kan u een aantal keuzes maken, u kiest voor ‘Andere Mail-account toe…’ en klik vervolgens op ‘Ga door’.
Vervolgens komt u in het volgende scherm:
Waarde | Omschrijving |
---|---|
Volledige naam | Vul hier de naam in van de afzender, deze wordt getoond aan anderen. |
E-mailadres | Vul hier het e-mailadres in wat u wilt gaan instellen. (info@domeinnaam.extensie / als voorbeeld: info@uwwebsite.nl) |
Wachtwoord | Vul hier het wachtwoord in van het e-mailadres. |
Als u alle gegevens hebt ingevoerd klikt u op ‘Log in’. U krijgt nu het volgende scherm te zien:
In dit scherm vult u alle benodigde velden in. Hieronder volgt een beschrijving wat u waar dient in te voeren:
Waarde | Omschrijving |
---|---|
Server inkomende e-mail | Vul hier de inkomende mailserver in. Dit is standaard mail.domeinnaam.extensie / voorbeeld: mail.websitedemo.nl. |
Gebruikersnaam | Vul hier het (volledige) e-mailadres in welke u wilt gaan instellen. (info@domeinnaam.extensie / als voorbeeld: info@uwwebsite.nl) |
Wachtwoord | Vul hier het wachtwoord in van het e-mailadres. |
Hier vult u de volgende gegevens in (zorg dat de overige instellingen conform bovenstaande afbeelding staan ingesteld).
Waarde | Omschrijving |
---|---|
Server uitgaande e-mail (SMTP) | Vul hier de uitgaande mailserver in. De uitgaande mailserver: mail.domeinnaam.extensie (voorbeeld: mail.websitedemo.nl). U kunt ook de SMTP uitgaande mailserver gebruiken van uw internetprovider, raadpleeg bij uw ISP (internetserviceprovider) de uitgaande mailserver instellingen. |
Gebruikersnaam | Vul hier het (volledige) e-mailadres in welke u wilt gaan instellen. (info@domeinnaam.extensie / als voorbeeld: info@uwwebsite.nl) |
Wachtwoord | Vul hier het wachtwoord in van het e-mailadres. |
Nadat u de gegevens hebt ingevuld klikt u op ‘Log in’. Hier vult u de volgende gegevens in (zorg dat de overige instellingen conform bovenstaande afbeelding staan ingesteld).
Let op: mocht het niet lukken de SMTP in te stellen, gebruikt u dan de uitgaande server van uw internetprovider.
Nu krijgt u het volgende scherm te zien:
Klik op ‘Ga door’.
Het kan zijn dat u nog een tweede melding krijgt.
Klik op vervolgens op ‘Ga door’.
Ga naar “Accounts” en vervolgens gaat u naar “Geavanceerd“:
Controleer voor alle zekerheid of alle gegevens wel correct zijn ingevoerd en of het poort nummer wel op Poort 587 staat. Vink de optie ‘Detecteer en update accountinstellingen automatisch’.
Waarde | Omschrijving |
---|---|
Poort | Vul als poort, 587 in. De meeste internetproviders blokkeren namelijk port 25. |
Identiteitscontrole | Kies voor de optie MD5 Challenge-Response |
Gebruikersnaam | Vul hier het (volledige) e-mailadres in welke u wilt gaan instellen. (zie Accountinformatie) |
Wachtwoord | Vul hier het wachtwoord in van het e-mailadres. (zie Accountinformatie) |
Klik vervolgens gewoon op het rode kruisje links bovenin en u krijgt nu een volgende melding te zien:
Als u alles hebt ingevuld klikt u op ‘BEWAAR’. Vervolgens is het e-mailadres succesvol geïnstalleerd, u kan het e-mailadres nu direct gebruiken!
Helpdesk
Komt u ergens niet uit en heeft u hulp nodig of heeft u vragen? Neemt u gerust contact met ons op per e-mail (info@solutions4hosting.nl). Wij helpen u graag verder!