All-in-one oplossingen voor WordPress problemen.

Home » CMS » All-in-one oplossingen voor WordPress problemen.
CMS, Technische informatie Geen reacties

WordPress is populair bij heel veel gebruikers over de hele wereld: vooral bij Bloggers. Het is een gemakkelijke, gebruiksvriendelijke systeem om uw website te beheren. WordPress is van origine een blogsysteem, alleen veel mensen gebruiken het als een Content management system (CMS). U kunt talloze plugins en gratis of betaalde thema’s gebruiken en naar uw eigen stijl inrichten, of laten doen door ons.

Geen enkel software is bugvrij, zo ook WordPress en de plug-ins van ontwikkelaars niet. Na een update kunt u soms voor onverwachte vervelende verrassingen komen te staan met uw WordPress website. In dit artikel gaan wij uitleggen hoe u dit kunt oplossen.

Voorbereiden

Back-up(s) maken is een vereiste.

Voordat u de problemen gaat oplossen aan uw WordPress website(s), adviseren wij als WordPress experts dat u eerst handmatige back-ups gaat uitvoeren van uw website(s). Lees eerst onze artikelen over hoe u back-ups kunt maken:

  1. Back-up(s) maken via DirectAdmin: https://kb.solutions4hosting.nl/handmatige-back-ups-maken/
  2. Back-up terugzetten via DirectAdmin: https://kb.solutions4hosting.nl/back-up-terugzetten-via-directadmin/

Back-up WordPress plugins: gemakkelijk en handig.

Lees hier de voor-en nadelen van het gebruik Back-up oplossingen voor WordPress met plugins. In dit artikel leggen we u uit welke u het beste back-up oplossing kunt gebruiken voor uw WordPress website.

#1 Een trage website

Een veelvoorkomend probleem is een trage website. Heeft u al snelle hosting? Ga dan zelf aan de slag om de snelheid van uw website te verbeteren. Onze webhostingpakketen zijn geoptimaliseerd voor WordPress.

#2 Onverklaarbare wijzigingen (visueel)

Bij visueel onverklaarbare wijzigingen ziet je WordPress website er anders uit, terwijl je geen update hebt uitgevoerd. De website ligt er dus niet uit. De oorzaak kan van alles zijn. In zo’n geval is het belangrijk om allereerst de cache te legen.

Cachingproblemen uitsluiten

  1. Browser cache legen
    1. Probeer allereerst de browser cache te vernieuwen via Ctrl + R (Windows) of Command + R (Mac). De pagina wordt dan helemaal opnieuw ingeladen zonder van de cache van de browser gebruik te maken. Een grondigere methode is het verwijderen van de gehele cache van uw browser.
  2. Plugin cache legen
    1. Gebruikt u een caching plugin zoals WP Super Cache, W3 Total Cache of WP Rocket? In dat geval kan je in de WordPress backend inloggen en bij de plugin settings de cache legen.
  3. Hosting cache legen
    1. Als laatste vindt er soms caching plaats op het niveau van de server. In de meeste gevallen kan u inloggen in het controlpanel van je hostingbedrijf en daar de cache legen.

Er zijn veel factoren die leiden tot wijzigingen in de lay-out. Wij lopen er bij Solutions4Hosting regelmatig tegenaan dat de oorzaak in de caching zit. Daarom beginnen we standaard met het legen van de cache voordat we aan het debuggen van een probleem beginnen.

#3 Wit Scherm (White Screen of Death – WSOD)

Wij hebben hier een artikel overgeschreven, u kunt dit artikel hier lezen.

#4 Melding: Internal Server Error / “HTTP 500 Internal Server Error”

Wanneer u deze melding ziet, heeft u meestal (niet altijd) zelf iets fout gedaan. Deze melding wordt doorgaans gegeven bij PHP problemen met plugins of thema’s. Ook een overschrijding van het geheugen of een aangepast .htaccess bestand kan het probleem zijn.

  1. Leeg de cache: Sluit eerst uit of het aan de caching ligt. Gebruik daarvoor de uitleg bij Visueel onverklaarbare wijzigingen.
  2. Schakel debug-functie in voor meer informatie: Zie de uitleg bij Wit Scherm bij WordPress (White Screen of Death – WSOD).
  3. Repareer corrupt .htaccess bestand: U heeft zojuist – bewust of onbewust- een aanpassing gedaan aan het .htaccess bestand. Als je via FTP de website benadert, ziet u in de root het .htaccess bestand staan. Hernoem het bestand. Bijvoorbeeld door het bestand .htaccess_oud te noemen. Als de website na de naamswijziging weer werkt, weet u dat het probleem aan het .htaccess bestand ligt. Na hernoeming is het belangrijk om een nieuw .htaccess aan te maken. Dat doe je door in de WordPress backend bij Instellingen, Permalinks op de knop Wijzigingen opslaan te klikken. Als er geen .htaccess bestand aanwezig is, maakt WordPress een nieuwe aan.
  4. Herstel rechten: Specifieke bestanden of rechten hebben niet de juiste rechten, waardoor de server een Internal Server Error geeft. De makkelijkste manier om dit te verhelpen is om via FTP de rechten van de mappen en de bestanden opnieuw in te stellen. Standaard worden mappen binnen WordPress op 755 ingesteld en bestanden op 644.
  5. Repareer WordPress, plugins of theme: Een belangrijke oorzaak van een 500-melding zijn plugins en themes. In dit geval kunnen dezelfde stappen genomen worden als bij Wit scherm bij WordPress (White Screen of Death – WSOD).
  6. Neem contact op met uw hostingbedrijf: Neem contact op met uw hostingbedrijf als u er via bovenstaande oplossingen niet uitkomt. Mogelijk wordt deze Internal Server Error melding veroorzaakt door een fout in de serverconfiguratie. En anders kunnen zij in de serverlogs zien wat de oorzaak is van de foutmelding. U kunt ons contact opnemen via info@solutions4hosting.nl of chat met ons.

#5 Melding: Error Establishing Database Connection

Deze melding duidt erop dat er geen connectie met de database gemaakt kan worden. Deze melding verschijnt vaak rondom installatie van WordPress. De melding kan ook willekeurig verschijnen.

  1. Controleer databasegegevens in wp-config.php: De gegevens om connectie met de database te kunnen maken, haalt WordPress uit het wp-config.php bestand dat in de root staat. Controleer hier of de juiste gegevens staan, bijvoorbeeld als je WordPress website onlangs is verhuisd. We adviseren deze oplossing met name rondom installatie wanneer er nog helemaal geen connectie met de database is gemaakt.
  2. Neem contact op met uw hostingbedrijf: Als uw website het wel goed heeft gedaan, maar opeens deze melding geeft, duidt dit op een probleem met de databaseserver. Daar kan u zelf niets aan doen. Neem contact op met uw hostingbedrijf. U kunt ons contact opnemen via info@solutions4hosting.nl of chat met ons.

#6 Melding: Connection Timed Out

De server genereert deze melding wanneer u uw website meer tijd nodig heeft om een webpagina te genereren dan dat er tijd beschikbaar is.

  1. Deactiveer veroorzakende plugin uit: Wat is de laatste plugin die u heeft gewijzigd of geïnstalleerd? Waarschijnlijk wordt het probleem daar veroorzaakt. Probeer allereerst via de WordPress backend de betreffende plugin te deactiveren. In dit geval kunnen dezelfde stappen genomen worden als bij Wit scherm bij WordPress (White Screen of Death – WSOD).
  2. Deactiveer het theme: Deactiveer het theme om erachter te komen of erachter te komen of het theme de oorzaak van de geheugenproblemen is. Volg hiervoor de stappen die zijn uitgelegd onder Wit scherm bij WordPress (White Screen of Death – WSOD).
  3. Breid het geheugen uit: Neem contact op met uw hostingbedrijf om de mogelijkheden voor uitbreiding van het geheugen voor uw website door te nemen. U kunt ons contact opnemen via info@solutions4hosting.nl of chat met ons.

#7 Melding: Parse error, syntax error

De syntax error is een PHP melding dat er een stukje code niet volgens PHP richtlijnen is geschreven en dus niet kan worden uitgevoerd. In de melding wordt aangegeven waar het probleem zit. Via FTP kan u het betreffende bestand en de bestandsregel opzoeken en aanpassen.

#8 Melding Warning: Cannot modify header information

Verwijder de witruimtes in WordPressNa het updaten van WordPress ziet u deze melding in uw internetbrowser: “Warning: Cannot modify header information” – headers already sent”. Vaak wordt dit veroorzaakt doordat er andere foutmeldingen op uw webpagina getoond worden. Als u dus nog andere foutmeldingen ziet, los die dan eerst op.

Ziet u de melding daarna nog steeds, dan komt dit waarschijnlijk door overbodige witruimtes (bijvoorbeeld enters, spaties) aan het begin of aan het eind van WordPress bestanden. Dus voordat de code begint en nadat de code is geëindigd. In onderstaand voorbeeld staan er twee overbodige witregels bovenin het wp-config.php bestand:

Als oplossing kan u het genoemde bestand via FTP benaderen. Bewerk het bestand in een teksteditor en verwijder alle ruimtes voor de code begint en nadat de code is geëindigd.

 

#9 Melding: Briefly unavailable for scheduled maintenance. Please check back in a minute.

Tijdens het updaten van WordPress en plugins wordt de maintenance mode actief en is de website niet beschikbaar. Updaten gaat snel (zelden langer dan een paar minuten), dus de down-time is beperkt. Af en toe blijft WordPress bij updates in de maintenance mode hangen.

Voorbeeld uit FTP tijdens 'maintenance' mode.

  1. Verwijder .maintenance bestand via FTP: Tijdens de maintenance mode wordt er in de root een .maintenance bestand aangemaakt. Deze kan je verwijderen. Let op, het is een verborgen bestand, dus je moet u uw FTP programma moet u zo instellen dat verborgen bestanden zichtbaar zijn. Na verwijdering van het bestand is de website uit de maintenance modus gehaald en weer live.
  2. Niets doen: De maintenance mode schakelt zichzelf na 10 minuten weer uit. Dus als u niets doet, dan lost dit probleem zichzelf op.

#10 Afbeeldingen kunnen niet worden geüpload

Een veelvoorkomend probleem is dat afbeeldingen niet kunnen worden geüpload in de mediabibliotheek.

  1. Controleer rechten van de uploads map: Een voorwaarde voor het uploaden van afbeeldingen in WordPress is de rechten van de uploads map. Uploads is een submap van de wp-content map. Zorg ervoor dat de uploads map en de mappen die daar weer onder staan qua rechten op 744 staan.
  2. Upload een andere afbeelding: De oorzaak van het probleem kan aan de afbeelding zelf of aan de extensie liggen. Probeer daarom ook eens een andere afbeelding te uploaden. Als dat lukt, dan weet u dat het aan het bestand ligt.
  3. Controleer eventuele afbeeldingoptimalisatie diensten: Bij Solutions4Hosting gebruiken we Kraken om afbeeldingen te optimaliseren. Dat betekent dat afbeeldingen die we uploaden worden geoptimaliseerd op het moment van uploaden door Kraken. Een storing bij Kraken kan invloed hebben op het functioneren van onze websites. Daarom belangrijk om te controleren.
  4. Controleer maximale uploadgrootte: Op hostingniveau en via het php.ini bestand kan je aangeven wat de maximale grootte van een te uploaden bestand mag zijn. Bij het uploaden binnen de media bibliotheek wordt dit aangeven onder de upload knop. Het is bij ons niet mogelijk om zelf de php.ini aan te passen, neemt u gerust hiervoor contact met ons op via info@solutions4hosting.nl.
  5. Controleer de webruimte: Ga na of de webruimte van uw hostingaccount niet vol is. Dit kunt u vaak doen via het controle paneel van uw hostingaccount. Soms deelt u de webruimte van uw website met die van uw e-mailaccounts. Hierdoor kan uw webruimte snel vollopen. In dat geval dient u eerst bestanden te verwijderen uit je mediabibliotheek, of een upgrade aan te vragen bij uw hosting partij. U kunt bij ons gemakkelijk upgraden van hostingpakket door een e-mailbericht te versturen naar info@solutions4hosting.nl o.v.v. Aanvraag upgrade hostingpakket <uwwebsite.nl>.
  6. Contact met hostingbedrijf: In veel gevallen is een rechteninstelling op serverniveau de oorzaak van het niet kunnen uploaden van afbeeldingen. Neem daarom vooral contact op met uw hostingbedrijf als u er niet uitkomt.

#11 Inloggen lukt niet

U weet zeker dat u met de juiste inloggegevens inlogt, maar desondanks lukt het niet meer om in te loggen.

  1. Wachtwoord herstellen: Weet u zeker dat u de juiste inloggegevens hebt gebruikt? Probeer desondanks nog een keer het wachtwoord te herstellen via de wachtwoord vergeten functie (www.domein.nl/wp-login.php?action=lostpassword). Helpt dit niet? Probeer dan de hierna genoemde oplossingen:
  2. Controleer veiligheidsconfiguratie: Veel WordPress websites worden beveiligd met een beveiligingsplugin zoals WordFence of iThemes Security. Deze plugins blokkeren een IP-adres of IP-adres ranges wanneer er teveel inlogpogingen zijn. Dat kan veroorzaakt zijn door hackers die proberen in te loggen. Maar ook door een collega die zijn/haar wachtwoord is vergeten en meerdere keren tevergeefs probeert in te loggen. Een IP restrictie is meestal voor een bepaalde tijd. U kan dus ook een uurtje wachten en proberen om opnieuw in te loggen. Een andere mogelijkheid is om via FTP de beveiligingsplugin (tijdelijk) uit te zetten.
  3. Neem contact op met uw hostingbedrijf: Veel hostingbedrijven zorgen op serverniveau voor de veiligheid van uw WordPress website. Het kan zijn dat u door hen bent uitgesloten na foutieve inlogpogingen. Ook is het mogelijk dat zij u wachtwoord bewust hebben gewijzigd vanuit het oogpunt van veiligheid. U kunt ons contact opnemen via info@solutions4hosting.nl.
  4. Als u geen beveiligingsplugin gebruikt zoals WordFence of iThemes Security: We adviseren u dit artikel te raadplegen: http://kb.solutions4hosting.nl/wordpress-ik-kan-niet-meer-inloggen-via-wp-admin/ (of via wp-login.php) of als u uw gebruikersnaam en/of wachtwoord niet meer werken, raadpleeg dit artikel. Beide artikels verschijnen in nieuw tabblad.

#12 E-mails vanuit de website komen niet aan

Zowel beheerders als bezoekers ontvangen geen e-mail via de website. Niet bij registratie van gebruikers, wachtwoord vergeten functie, notificatie van ingevulde formulieren, bevestiging van bestellingen, et cetera. De oorzaak is waarschijnlijk dat u e-mail niet door de spamfilters heen komt.

  1. Verstuur via een transactionele e-mailservice: In plaats van de e-mails van de website (transactionele e-mail) te laten verzenden via de server van uw website, verstuurt u de e-mail via een transactionele e-mailservice. Een bekende is Mandrill van MailChimp. Hieraan zijn kosten verbonden. Fremium alternatieven zijn Mailgun, Mailjet en SendGrid.

#13 Website is gehackt! Wat nu!?

Wij hebben hier een artikel overgeschreven, u kunt dit artikel hier lezen.

#14 Optionele webservices voor ondersteuning. Voor iedereen toegankelijk.

Wij hebben speciale webdiensten opgezet voor ondersteuning met het oplossen en/of onderhouden aan websites met (CMS) Content management systemen software, zoals WordPress. Het maakt dus niet uit als u geen klant bent bij ons. Deze webdiensten is voor iedereen toegankelijk.

Tegen betaling kunt u ons inhuren om uw problemen aan uw WordPress website op een professionele manier op te lossen.

Kijkt u voor meer informatie op https://www.solutions4hosting.nl/diensten/website-beheer/

Voor onderhoud kunt u kijken op: https://www.solutions4hosting.nl/diensten/website-onderhoud/